Mulla on ollut aina vähän kammo mämmiä kohtaan ja viime keväänä sitten maistoin sitä vuosien tauon jälkeen ja pikkuhiljaa olen alkanut pitää siitä. Runsaasti vain vaniljakastiketta sekaan Yhden roveen olen ostanutkin tälle keväälle. Meidän perheessä sitä eivät syö kuin vanhin poika ja minä. Toiset lapset maistoivat.

Viime keväisestä Maku-lehdestä löysin mielenkiintoisen ohjeen, yhdessä sitten tytön kanssa leivoimme näitä. On se niin kiva, kun lapsetkin haluavat osallistua leipomistuohuihin keskimmäinenkin tuli sitten siihen ja lopulta kävi niin, että minä opastin ja lapset tekivät kahdestaan

Nämä muffinit kelpasivat kuitenkin koko perheelle, mämmi maistuu näissä jonkin verran, muttei liikaa. Keskimmäinen oli lopulta se, joka söi melkein kaikki yksin, vaikka ei muuten mämmistä välitäkkään, ihana!

Kokeilkaa tätä ohjetta, jos mämmiä ei muuten syö, ehkäpä se siitä maku alkaa tottua.

 

12 kpl

50 g voita tai margariinia

1½ dl sokeria

1 muna

1-1½ dl mämmiä

2 dl vehnäjauhoja

1 tl leivinjauhetta

1 dl maitoa tai kermaa

 

Kuumenna uuni 200 asteeseen.

Sulata rasva ja anna jäähtyä. Vaahdota muna ja sokeri. Kääntele joukkoon mämmi. Sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin ja lisää jauhoseosta vuorotellen nesteen kanssa kulhoon. Sekoita joukkoon sulatettu rasva. Jaa taikina muffinivuokiin.

Paista noin 20 minuuttia uunin keskitasolla.